Koronavirusas: ką svarbu žinoti?

Pandemijos akivaizdoje Pašilaičių šeimos medicinos centro (PŠMC) medikai rūpinasi savo pacientais. Dalinamės saugumo instrukcija, susidūrus su Covid-19 grėsme:

Jei patiriate koronaviruso simptomus (karščiavimą, ryklės skausmą, sausą kosulį, nejaučiate skonio ir/arba uoslės):

  • Izoliuokitės uždaroje patalpoje
  • Skambinkite mums ((8-5) 249 0645) ir registruokitės nuotolinei konsultacijai pas šeimos gydytoją
  • Laikykitės šeimos gydytojo nurodymų
  • Į kliniką vykite tik tokiu atveju, jei vizitą paskiria Jūsų šeimos gydytojas.

Jeigu Covid-19 testo atsakymas teigiamas:

  • Izoliuokitės uždaroje patalpoje
  • Informuokite asmenis, su kuriais turėjote artimą kontaktą
  • Susisiekite su savo šeimos gydytoju ((8-5) 249 0645) ir informuokite apie savo padėtį
  • Dalinkitės visa reikiama informacija su Nacionalinio visuomenės sveikatos centro (NVSC) specialistais

Jeigu turėjote kontaktą su Covid-19 užsikrėtusiu asmeniu:

  • Izoliuokitės uždaroje patalpoje
  • Informuokite NVSC ((85) 264 9676)
  • Jeigu pasireiškė koronaviruso simptomai (dusulys, karščiavimas, uoslės, skonio praradimas), nedelsdami skambinkite į Karštąją koronaviruso liniją (1808)

Jeigu grįžote iš paveiktos šalies (paveiktų šalių sąrašas):

  • Izoliuokitės 10 kalendorinių dienų*

* Izoliacija netaikoma turint ne seniau nei 48 val. laikotarpiu prieš atvykstant į Lietuvą atliktą tyrimą koronavirusui nustatyti ir gautą neigiamą atsakymą.

PAGALBOS NUORODOS:

Ką svarbu žinoti persirgus koronavirusu?

Įveikus Covid-19, nekantraujama grįžti į įprastą kasdienybę. Deja, daugelis pacientų susiduria su šiais iššūkiais:

  • Dusulys
  • Kalbos sutrikimai
  • Sunkumai valgymo, rijimo metu
  • Atminties, mąstymo sutrikimai
  • Fizinis silpnumas
  • Stresas ir įtampa

PŠMC komanda pasiruošusi Jums padėti. Dalinamės savipagalbos patarimais, kurie leis pasijusti geriau!

Aktyvumas

Palengvina valgymo rutiną, didina ištvermę, gerina atmintį.

Pasivaikščiojimai

Pavalgius, rekomenduojama kuo ilgiau būti stačiomis. Nušaukite du zuikius vienu šūviu ir pasivaikščiokite: taip pramankštinsite raumenis ir pasijusite geriau.

Patariama palaipsniui didinti pasivaikščiojimo ilgį, ėjimo tempą.

Kvėpavimas

Dusulys, kvėpavimo sutrikimai dažnai lydi pacientus, kuriems buvo taikyta intubacija ar dirbtinė plaučių ventiliacija.

Kovoti su dusuliu padėsime efektyviai ir saugiai.

Valdomas kvėpavimas

  1. Patogiai, tvirtai atsisėskite, galite užsimerkti
  2. Vieną plaštaką užsidėkite ant krūtinės, o kitą – ant pilvo
  3. Įkvėpkite pro nosį, o iškvėpkite pro burną
  4. Kvėpuokite lėtai, ritmingai – taip pavyks atsipalaiduoti

Etapinis kvėpavimas

Efektyvus atliekant veiklas, kurioms reikia daugiau fizinio krūvio.

  1. Fizinę veiklą suskaidykite į mažesnius etapus
  2. Prieš pradėdami bet kurį fizinį veiksmą, įkvėpkite
  3. Atliekant sunkųjį veiksmą, iškvėpkite
  4. Įkvėpkite pro nosį, o iškvėpkite pro burną
Fiziniai pratimai

Puiki savipagalbos priemonė: ne tik padeda atsikratyti dusulio, nuovargio, kitų fizinių simptomų, bet ir gerina protinį darbą, miego kokybę, suteikia energijos.

Apšilimo pratimai (jiems skirkite bent 5 minutes)

  1. Pečių pakėlimas ir nuleidimas
  2. Sukamieji pečių judesiai
  3. Pasilenkimai į šonus
  4. Šlaunies kėlimas
  5. Tapšnojimas pėda (palieskite grindis pėdos pirštais, paskui – kulnu.)
  6. Pėdos sukimas ratu (pėdos pirštais brėžkite ratukus ore)

Pratimai fizinei ištvermei (atlikite 5 kartus per savaitę)

  1. Žingsniavimas vietoje
  2. Lipimas laiptais aukštyn
  3. Vaikščiojimas (esant galimybei – gryname ore)
  4. Bėgimas lengva ristele/važiavimas dviračiu (jeigu nepatiriate dusulio vaikštant)

Jėgos pratimai (atlikite 3 kartus per savaitę)

  1. Atsistūmimas nuo sienos
  2. Rankų mostai į šonus (laikant svarmenis)
  3. Atsisėdimas ir atsistojimas
  4. Blauzdos kėlimas ir nuleidimas
  5. Pritūpimai
  6. Pasistiebimai

Pamažu didinkite krūvį: galite naudoti vandens buteliukus, nedidelius svarmenis.

Atvėsimo pratimai (būtini treniruotės pabaigoje)

  1. Sulėtinkite tempą
  2. Pakartokite apšilimo pratimus
  3. Atlikite raumenų tempimo pratimus
Kūno padėtis

Tinkamai parinktos kūno padėtys padeda kovoti su dusuliu, lengvina kvėpavimą.

Gulima padėtis

Atsigulkite ant šono petimi remdamiesi į vieną ant kitos sudėtas pagalves (atrama galvai, kaklui) keliai turi būti šiek tiek sulenkti.

Sėdima padėtis

Atsisėskite ant kėdės, pasilenkite į priekį, rankomis remkitės į kelius ar kėdės porankius. Galima naudoti stalą: pasidėkite ant jo pagalvę. Palinkus liemeniu į priekį, neįtempiant kaklo raumenų, atpalaiduotas rankas laikant ant stalo, dėkite galvą ant pagalvės.

Stovima padėtis

  1. Stovėdami palinkite kūnu į priekį, rankomis remkitės į palangę ar kitą tvirtą paviršių.
  2. Stovėdami atsiremkite nugara į sieną, rankas nuleiskite žemyn, prie šonų. Pėdas atitraukite nuo sienos per pėdos ilgį. šiek tiek viena nuo kitos.
Protinės veiklosgerinimas

Atminties sutrikimus ir stresą numalšins proto mankšta.

  1. Atmintį lavinantys žaidimai (dėlionės, žodžių spėlionės ir pan.)
  2. Dienos plano sudarymas bei laikymasis
  3. Priminimai (užrašai, lipdukai, pastabos užrašų knygelėje ir pan.)

Atkreipkite dėmesį:

  • Visas fizines veiklas atlikite įvertinę savo fizinę būklę. Neskubėkite, krūvį didinkite palaipsniui, nepersitempkite!
  • Koncentruokitės į vieną procesą: valgymo metu, atliekant kvėpavimo pratimus, žaidžiant intelektinius žaidimus ir t.t.
  • Pasijutę prastai, nutraukite atliekamus veiksmus.